Perkhidmatan Kami

Perkhidmatan Kami
DEDAUN HIJAU DI ANGIN LALU-MANAF HAMZAH

DEDAUN HIJAU DI ANGIN LALU


Alhamdulillah, ramai yang membeli novel lagenda ini :), dari utara ke selatan.  Ada dari Kedah, Perak, Johor, Selangor, Negeri Sembilan dan Pantai Timur.  Oleh kerana sambutan yang menggalakkan, Nazqim Bookstore telah menambah stok novel Dedaun Hijau di Angin Lalu.  Sila hubungi kami untuk urusan pembelian dan penghantaran. 012-7727567 atau 019-7404567

Thursday, April 27, 2017

Ronella Essential Oil

Assalamualaikum semua, 
Kepada tuan/puan cik/encik dan semualah ya...kalau kita baca buku dalam keadaan yang sunyi tanpa gangguan, tenang je rasanya kan? Kalau bilik kita tu wangi, lagilah rasa tenang, betul tak? Kepada penggemar novel yang baca blog saya ni, saya sarankan beli Ronella Essential Oil. InsyaAllah, minda akan tenang dengan bau wangi ni. Kalau berminat, sila hubungi saya ye melalui whatsapp 012-7727567. 

No automatic alt text available.


Image may contain: text

No automatic alt text available.

Image may contain: one or more people and text

Tuesday, April 25, 2017

Dedaun Hijau di Angin Lalu

Assalamualaikum, 
Semalam ada pembelian dari seseorang di Kota Damansara. Hari ni, saya dah minta runner postkan dan sudah pun pos. Semoga selamat sampai dan pembeli happy dengan pembelian ini. 

No automatic alt text available.

Monday, April 17, 2017

Ujian Hidup

Assalamualaikum, 
Tadi pagi saya tengok Tanyalah Ustaz. Ada Ustaz Abdullah Mahmud, ustaz kesukaan saya. Suka sangat dengar dia punya ceramah. Tajuk pagi tadi adalah Ujian Hidup. Ada seorang wanita bertanya di FB mengenai ujian susah mendapat zuriat. Ustaz ada bagi petua untuk memperolehi zuriat. Kepada yang berkenaan, boleh cuba. 

1. Ambil daun mengkudu, potong kecik-kecik.  

Image result for contoh gambar daun mengkudu


2. Masukkan dalam gelas. 
Image result for Gambar mug



3. Masukkan juga sesudu kecil cuka.

Image result for gambar cuka malaysia


4. Kemudian, tuang air panas yang mendidih ke dalam gelas tu. 
Image result for pour the hot water into the mug picture


5. Agak-agak dah sejuk sikit, minumlah. 

Image result for muslim women drinking tea pictures

Ustaz kata, dalam berikhtiar ni kita jangan stress. Yang kita mintak tu adalah hak Allah. Terpulang kepada Dialah untuk beri atau tidak. Tugas kita hanya berusaha dan berdoa.

Sunday, April 16, 2017

Kain Sarung

Semalam, saya sekeluarga ke Singapore. Dari rumah pukul 12.30 tengahari. Singgah di RnR Gelang Patah untuk tukar duit, makan dan solat. Semasa nak keluar dari surau, ada dua orang lelaki Indonesia berdiri dekat tangga surau. Yang sorang tu tanya ada kain sarung tak. Saya cakap, ini surau perempuan, surau lelaki, di sebelah. Katanya dia tahu, tapi kat sebelah takde kain sarung. Barulah saya faham. Mereka berdua berseluar pendek. Of courselah perlu kain pelikat nak solat. Kalau tak, nampak auratlah. Saya masuk balik ke surau, cari kain, kot-kot ada. Keluar balik, saya cakap takda. Kain sembahyang perempuan yang putih tu adalah. Mereka berdua pun berlalu. 
          Semasa saya lalu di surau lelaki, saya nampak lelaki tadi sedang berbual dengan seorang wanita. Mungkin sedara mereka. Mungkin sedang beritahu masalah mereka yang tiada sarung dan surau pulak tak sediakan kain pelekat. Kesian pulak. Mereka ni muda lagi. Dalam 20an rasanya. Nampak kesungguhan untuk solat itu ada. Kalau tak, masakan sanggup ke musolla wanita, mencari kain sarung. Tiba-tiba saya teringat pada kain batik saya. Memang sentiasa ada dalam beg telekung sebab saya setiap kali nak solat, akan pakai kain batik, baru pakai telekung.
    Jadi, saya cakap dekat dorang, kalau kain batik, saya adalah, sambil menunjukkan kain batik hijau saya itu. Yang sorang tu kata bolehlah. "Mentar ya", katanya. Dia minta saya tunggu la tu kan? Tapi saya takut suami lama pulak menunggu, so saya kata saya dah nak gerak, kain tu ambil je lah. Saya sedekah. Semoga bermanafaat. Mereka kelihatan terkejut dan ucap terima kasih. 
       Saya tak tahulah lepas solat dorang bawak sekali kain tu atau dorang tinggal je kat surau. Tak kisahlah. Semoga kain batik hijau itu memberi manfaat kepada ramai orang. 
     Itu satu peluang tu bagi orang yang suka sedekah. Kalau sebelum ni sedekah telekung, kali ni, boleh sedekah kain pelikat pulak. Letak kat surau-surau lelaki. Memang kebiasaannya di Malaysia ni, lelaki ke surau dan masjid akan terus pakai seluar panjang atau kain pelikat. Anak saya yang darjah 6 tu pun kalau berjalan pakai seluar pendek, sampai di surau, mesti tukar dulu dalam kereta. Jadi, selalunya, tidak perlulah kain pelikat surau. Anyway, kita tak jangka kan, ada yang memerlukan. Mungkin macam kes kat atas. Ada juga kes seluar koyak ke. Apa-apalah. Jadi, elok juga kalau ada kain batik di surau wanita dan kain pelikat di surau lelaki. 
        Saya nampak lelaki muda berdua itu dalam keadaan terdesak untuk solat. Mereka mencari-cari cara untuk menutup aurat di hadapan Yang Esa. Nampaknya mereka adalah orang-orang yang menjaga solat. Kalau orang lain mungkin bagi alasan, seluar pendek dan sebagainya. Orang rajin cari jalan, orang malas bagi alasan. 
          Kisah ini mengingatkan saya pada kisah sendiri. Saya pun pernah dalam keadaan terdesak suatu ketika dulu dan di surau jugalah saya diberi pertolongan. Semasa saya masih belajar di kolej, dalam perjalanan dari Kuala Terengganu ke Kuala Lumpur, beg duit saya telah hilang. Macamana saya nak ke Shah Alam? Saya berseorangan masa tu. Kalau ada kawan, boleh pinjam duit kawan. Apa-apa pun, saya tunaikan suruhan Allah dulu. Solat di surau di Puduraya. Lepas tu, saya perhati muka yang ada kat dalam surau tu untuk saya minta sedekah. Lalu hati menyuruh meminta kepada seorang kakak berjubah. Saya hanya minta RM1.80, cukup untuk tambang bas Metro dari KL ke Shah Alam. Kalau tak silap sayalah, itulah tambang bas masa tu. Kakak tu rupanya pernah belajar di kolej saya juga dulu. Jadi, dia tahulah saya tak bohong sebab dia tahu itulah tambang ke Shah Alam. Jadi, dia bagi. Bukan RM1.80 tapi RM5. Dia juga ajar saya supaya call bank untuk block penggunaan ATM card. 
    Begitulah, dulu orang tolong saya. Sekarang, saya rasa Tuhan nak uji saya, saya pula tolong orang. Semoga kita semua dimasukkan ke dalam syurga firdaus dengan rahmatNya. Amin. 

Saturday, April 15, 2017

Hanya NamaMu

Alhamdulillah, malam tadi saya nampak bintang. MasyaAllah, dah lama tak nampak bintang. Malam tadi banyak bintang berkerdipan di langit tinggi. Anak-anak pun teruja melihatnya. Dulu, saya selalu cakap dengan anak-anak, kalau ada bintang, maksudnya malam tu, insyaAllah tak hujan. Malam tadi memang tak hujan. Suka hati bila nampak bintang. Bila bintang tak ada, seperti kelam hidup. Bintang juga, apa yang saya pernah bacalah, merupakan satu tanda kiamat. Bila dekat hari kiamat, malam tidak lagi dipagari bintang. Takut kan? Sentiasalah kita bertaubat ya. Semoga kita mengadap Allah dengan hati yang bersih dan kedatangan kita disambut dan ditempatkan kita di kalangan yang terpilih. Saya suka lagu ini. Liriknya menusuk kalbu. Ada satu malam, lagu ini terngiang-ngiang di telinga. Saya terjaga juga seperti terdengar lagu ini. Entah apa maksudnya, wallahualam. Sayu sangat rasa. Masa tu saya tak tahu lirik keseluruhan. Bila google, Ya Allah, ia lagu ketuhanan. Semoga kita ditempatkan di syurga firdaus dengan rahmat Allah. Rindu Rasulullah s.a.w kan? Semoga kita semua dapat berjumpa Baginda. InsyaAllah.

Saturday, April 1, 2017

Dedaun Hijau di Angin Lalu ke KL dan Sarawak

Minggu ini novel Dedaun Hijau di Angin Lalu sekali lagi ke Sarawak. Kali ini ke Betong. Mungkin cikgu pembelinya sebab dihantar ke alamat sekolah.



                                                     Ini pula ke Kuala Lumpur. 


Happy reading to both buyers. Semoga mendapat manfaat dari buku ini. Thanks alot for buying from me. :)




Wednesday, March 1, 2017

Good Morning


Pagi ini menonton MHI. Ada panggilan dari Johor Bahru mengenai harta pusaka yang tidak dapat dibahagikan kepada waris kerana tiada surat penama untuk mengeluarkan duit dari Tabung Haji. Walaupun sudah dapat surat dari mahkamah, tetapi si mati tidak pernah melantik sesiapa untuk mentadbir hartanya, maka, duit di Tabung Haji tidak dapat dikeluarkan. 
        Tuan-puan semua, kalau ada harta, tapi tak lantik penama untuk uruskan harta kita apabila kita meninggal nanti, tidak ada gunanya. Harta kita itu akan dibekukan, tidak dapat dikeluarkan dan tidak merasalah waris-waris kita. Mereka pun mungkin tidak punya masa atau letih untuk turun naik pejabat tanah, legal firm, mahkamah dan sebagainya. Takut-takut nanti, mereka putus asa, dibiarkan macam tu je lah. Lebih teruk lagi, mereka menyumpah-nyumpah kita sebab tidak bersiap-sedia sebelum meninggal dan kini menyusahkan mereka pula untuk uruskan semuanya. Manalah tahu kan? Kasih bertukar benci. 
         Bila sebut pasal wasiat, ada yang kata, takpelah, tak payah wasiat, saya nak waris bahagikan harta saya ikut faraid. Dia ingat, bila ikut faraid, boleh senang-senang bahagikan. Tidak, kena ada surat kuasa untuk keluarkan semua duit kita tu. Tidak kiralah yang dalam bank ke, Tabung Haji ke, EPF ke dan sebagainya. Ada kes, nak jual kereta milik arwah bapanya pun susah. Jadi, wasiat ni sebenarnya lebih kepada melantik pentadbir harta atau wasi. Boleh lantik syarikat seperti As Salihin atau boleh juga individu yang anda percayai. Yang dilantik inilah nanti akan buat kerja-kerja pengeluaran duit ini nanti. Bukan untuk digunakan untuk mereka, tetapi untuk diagihkan kepada waris. 
   Jadi, mohla kome, kawan seru sangat supaya buat lantikan wasi ni untuk harta-harta anda supaya senang kerja-kerja pembahagian harta nanti ye. 

Untuk info yang lebih lanjut, boleh call saya - 012-7727567